gråter floder

"om du dör mamma så tar jag livet av mig"
så löd den första dikten Jenna skrev på svenska lektionen när läraren bad dom att skriva ner det första dom tänkte på när dom hör ordet kärlek

I ett rum någon helt annanstans ska en flicka snart stå på en stege och fästa stjänor i taket. Stjänorna som lyser när det är mörkt. Flickan ska välja ut en av stjänorna, den största, och under den ska hon fästa en lapp. Det är en dikt som hon har gjort i skolan, man fick en uppgift att skriva om kärlek.
Flicka har ändrat dikten sedan dess. Nu är det inte många ord kvar. Bara två meningar.
Flickan ska gömma lappen under stjärnan, klättra ner från himlen och sätta fötterna på jorden igen. Och varje gång hon sätter på sig nattlinnet, kryper ner i sängen och låter täcket värma kroppen, ska hon tänka och minnas, och hon ska somna och hon ska vakna och hon ska få vara med om nya dagar.
Och det är så det ska vara.
Och hon ska klara det

"Om du dör mamma, då tänker jag fortsätta leva.
För dig"

Det var längesen jag grät så mycket som jag gjorde när jag läste denna sista sidan i boken "i taket lyser stjänorna" jag har aldrig läst en sådan bra bok som denna!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Jag älskar den boken, den är så bra! Tyckte att boken var så mycket bättre än filmen..

2009-10-14 @ 19:44:23
URL: http://jjnyy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0